^Powrót na górę
logo
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
  
  
  

Kącik logopedyczny


KILKA SŁÓW O JĘZYKU I SKRÓCONYM WĘDZIDEŁKU

Język jest narządem, który odgrywa jedną z najważniejszych funkcji podczas mówienia, połykania i oddychania. Jeśli jest sprawny to jest to idealna sytuacja, by dziecko mogło bez problemów się komunikować. Warto jednak pamiętać, że język jest mięśniem, co oznacza, że nad jego sprawnością można i należy pracować, tak samo jak np. nad sprawnością mięśni brzucha. Tylko systematyczność i dokładność w ćwiczeniach może przynieść oczekiwane efekty.

Co może zrobić rodzic, aby dziecko miało sprawny język?

  • Karmić piersią - jeśli to możliwe, jest to nie tylko doskonały trening języka, ale warunkuje też jego prawidłową pozycję (w pozycji spoczynkowej, czyli kiedy dziecko nie je i nie mówi, język powinien być przyklejony do górnej części jamy ustnej, nie może leżeć na jej dnie)
  • Dawać dziecku pokarmy(oczywiście po rozszerzeniu diety), które nie są zmiksowane - kawałek jabłka, gotowane warzywa, chrupki kukurydziane, skórki chleba
  • Dużo rozmawiać, mówić wyliczanki, uczyć wierszyków, zabaw paluszkowych (np. "Warzyła myszka"),naśladować odgłosy zwierząt, pojazdów, śpiewać piosenki

Problem pojawia się, kiedy wędzidełko podjęzykowe jest byt krótkie(jest to ta błona językowa, która łączy język z dnem jamy ustnej) .Coraz częściej zauważa to już położna lub pediatra w szpitalu po narodzinach dziecka. Sygnałem jest sytuacja, gdy podczas pierwszych  karmień są trudności, dziecko nie umie złapać brodawki, wypuszcza ją, nie je, płacze podczas prób przystawienia do piersi. W tym momencie, po stwierdzeniu zbyt krótkiego wędzidełka,  można go szybko i sprawnie podciąć - jest to naprawdę bardzo mało inwazyjny zabieg. Trwa chwilę, a dziecko praktycznie od razu potrafi efektywnie ssać, dodatkowo ćwicząc sobie język, no i później nie ma problemów z mową.

Zdarza się jednak,  że zbyt krótkie wędzidełko odkrywa się w wieku 2, 3, 4 lat, a nawet później.

Jak sprawdzić, czy dziecko ma zbyt krótkie wędzidełko?

  • Sprawdź, czy umie dosięgnąć czubkiem języka do nosa
  • Zobacz, czy podczas wystawiania języka na brodę, jego czubek nie przypomina serduszka  (powinien być zaokrąglony)
  • Poproś dziecko, by powtórzyło: LA,LA, LA - jeśli zamienia głoskę [l] na [j], to kolejny sygnał (inne sygnały to też brak głosek [t], [d], [n], [r] w wymowie ? jednak to nie zawsze świadczy o krótkim wędzidełku
  • Zaobserwuj, czy dziecko nie mówi z językiem między zębami(czasem to świadczy m.in. o słabym napięciu mięśniowym, a nie o zbyt krótkim wędzidełku)
  • Kłopoty z połykaniem, wypadanie jedzenia z buzi, nadmierne ślinienie,  to także alarmowe sygnały

Kiedy zauważysz któryś z wymienionych objawów, najlepiej udaj się do logopedy!

            Ważną informacją jest jeszcze fakt, iż język nawet po podcięciu może mieć problemy z tzw. Pionizacją czyli zdolnością swobodnego unoszenia jego czubka do wałka dziąsłowego. Po zabiegu, należy jak najszybciej rozpocząć ćwiczenia pionizacji pod okiem logopedy, który pokaże sposoby ćwiczenia w domu (kłopoty z pionizacją czasami mogą mieć także dzieci, które nie mają zbyt krótkiego wędzidełka)

Ćwiczenia pionizacji języka

(dla dzieci po podcięciu wędzidełka oraz dla dzieci, które mają prawidłowe wędzidełka jednak sprawność języka jest obniżona)

  • Liczenie czubkiem języka górnych zębów
  • Malowanie czubkiem języka podniebienia, policzków
  • "Zdrapywanie" czubkiem języka kawałka opłatka ,chrupka,  przyklejonego do wałka dziąsłowego.
  • Zlizywanie z podniebienia dżemu, nutelli, miodu
  • Przybijanie czubkiem języka "gwoździków" do górnego dziąsła (patrz grafika w artykule)
  • Malowanie kropelek deszczu czubkiem języka na podniebieniu
  • "Piłka" - język udaje piłkę-odbija się od podłogi do sufitu (od dna jamy ustnej do górnego dziąsła i tak na zmianę)
  • Głośne mówienie: LA LO LU LE LY,

                          ALA OLO ULU ELE YLY

                           AL OL UL EL YL

(tak samo z głoską T, D,N)

  • Udawanie konika- kląskanie z buzią otwartą
  • Sięganie czubkiem języka do koniuszka nosa i na brodę (tylko dla dzieci, które nie seplenią międzyzębowo- podczas mówienia język ma być niewidoczny!!!-przeczytaj mój poprzedni artykuł)

Jak zawsze najważniejsza jest regularność i dokładność.

Ćwicz codziennie 10-15 minut !

Język musi się rozciągnąć i zdobyć nowe umiejętności.

Opracowała mgr Weronika Stasicka









SEPLENIENIE MIĘDZYZĘBOWE -  PLAGA WŚRÓD DZIECI

            Seplenienie międzyzębowe polega na realizowaniu niektórych głosek z czubkiem języka wsuniętym między zęby górne i dolne oraz widocznym między wargami, a także z czubkiem języka dotykającym górnej wargi.

            Dotyczy to głosek: sz, ż, cz, dż, s,z,c, dz,ś, ź, ć, dź,t,d,n,l,r.  Nie musi dotyczyć wszystkich głosek jednocześnie. Jedno dziecko międzyzębowo może wymawiać np. tylko szereg syczący tj. s,z,c,dz, inne dziecko w ten nieprawidłowy sposób realizuje więcej lub wszystkie wymienione głoski.

Taka sytuacja W KAŻDYM WIEKU  jest nieprawidłowa, nie ustąpi sama, należy udać się z dzieckiem do specjalisty,który oceni przyczynę oraz zaleci ćwiczenia, jak najwcześniej!

            W każdej grupie przedszkolnej, klasie szkolnej podczas całego okresu mojej pracy spotykałam się z co najmniej czworgiem dzieci, które miały seplenienie międzyzębowe. Bywało, że w jednej grupie było aż 8 dzieci ! I o ile, wywołanie prawidłowo brzmiących głosek nie jest aż tak trudne, czy długotrwałe, to zautomatyzowanie czyli doprowadzenie do tego, żeby dziecko spontanicznie, czyli w toku zwykłej rozmowy, na co dzień, prawidłowo mówiło,jest niezwykle trudne i czasem ciągnie się latami ! Małe śliczne dziewczynki i chłopcy stają się uroczymi nastolatkami, którzy mówiąc wyciągają język na zewnątrz jamy ustnej-ne wygląda to dobrze, z czego wtedy dopiero zaczynają sobie zdawać sprawę; prowadzi do blokad w mówieniu, nadmiernej nieśmiałości,zmniejsza liczbę wypowiedzi. Terapia trwa też wtedy o wiele dłużej, gdyż nieprawidłowy sposób realizacji jest utrwalony.

            Główną przyczyną przedłużającej się niepotrzebnie terapii jest brak CODZIENNEJ pracy w domu. W przypadku "klasycznego" seplenienia, gdzie dziecko zamienia np"sz" na "s" -mówi "safa" nie "szafa", itp., kiedy logopeda wywoła głoskę "sz" , to dość szybko dziecko zaczyna jej używać także w codziennej komunikacji. W przypadku seplenienia międzębowego, sytuacja jest odwrotna, ten nieprawidłowy sposób wymawiania, z językiem wsuniętym między zęby,jest tak utrwalony, że zmiana i "zapisanie" w mózgu prawidłowego sposobu, trwa dłużej i nie jest możliwe bez codziennej pracy, czyli pracy w domu !!!

Bardzo proszę o tym pamiętać i nie liczyć na prawidłową wymowę swojego dziecka, jeśli ćwiczy wyłącznie 20 min - pół godziny w gabinecie logopedy.

            Poniżej przedstawiam plakat,który zapozna Państwa z najważniejszymi informacjami dotyczącymi międzyzębowości. Zwróćcie uwagę przede wszystkim na punkt 1, 3 i 5 ! Jak ważna  jest rola rodzica i czuwanie nad rozwojem dziecka od urodzenia! Pomóżmy dzieciom w prawidłowej wymowie, by do szkoły mogły pójść pewne siebie i przygotowane do nauki czytania, pisania, wypowiadania się.

            W razie pytań, wątpliwości zapraszam na konsultacje w czwartki od 15.15 lub po osobistym umówieniu się .

Mgr Weronika Stasicka





KONKURS LOGOPEDCZYNO - PLASTYCZNY

"ZIMOWE WYRAZY"

podsumowanie

 

         Do 17 grudnia 2018r. dzieci uczestniczące w terapii logopedycznej mogły przynosić prace na zorganizowany przeze mnie konkurs pt. "Zimowe wyrazy". Konkurs miał być okazją do wspólnego spędzenia czasu dziecka i rodzica/dorosłego. Jego celem było  rozbudzenie twórczości plastycznej i wyobraźni dzieci, zwrócenie uwagi na piękno naszej mowy, wzbogacenie zasobu słownictwa, a tym samym rozwijanie mowy.

         Na konkurs wpłynęło 17 prac. Z grupy Wiewiórek pięcioro dzieci wykonało prace. Były to: Rita, Adaś, Wojtek, Faustynka i Olga, z grupy Sów-sześcioro: Emil, Milenka, Oliwia, Igor, Adaś i Wiktoria oraz z grupy Pszczółek-również sześcioro: Julka, Maja, Zosia, Lilianka,Wiktoria oraz Paulinka.

         Dziękuję wszystkim dzieciom i ich rodzicom za zaangażowanie i poświęcony czas. Prace były bardzo ładne, a niektóre wyjątkowo pomysłowe i estetycznie wykonane. Wszystkie dzieci otrzymały dyplomy oraz upominki, z których jak widać na zdjęciach, były bardzo zadowolone. GRATULACJE DLA WSZYSTKICH!

         Już teraz zapraszam wszystkich do udziału w następnym konkursie, który odbędzie się w drugim półroczu.

 


          
ROZWÓJ MOWY DZIECKA

    Drodzy Rodzice, Opiekunowie,

            od momentu narodzenia Waszego dziecka, a nawet od dnia, kiedy dowiedzieliście się, że zostaniecie rodzicami, zastanawialiście się czy prawidłowo się rozwija. Obserwowaliście je na badaniu USG, pytaliście lekarzy czy jest zdrowe, czy wszystko jest w porządku. Potem kiedy się urodziło, czytacie książki, przeglądacie Internet, porównujecie z rodzeństwem, z dziećmi znajomych, pytacie pediatrę-wszystko dlatego, że je kochacie i chcecie, by miało jak najlepszy start i dobre życie. Jest to właściwa postawa rodzica, jednak  należy pamiętać o najważniejszej rzeczy- KAŻDE dziecko ma swoje-indywidualne tempo rozwoju-ale co za tym idzie,kiedy w pewnych obszarach jest ono wolniejsze, można, a nawet należy ten rozwój stymulować.

Tak właśnie jest w przypadku rozwoju mowy, który jest podzielony na etapy - dzięki znajomości tych etapów wiemy, jak ten rozwój powinien przebiegać w określonym wieku dziecka. Są to jednak ramy-nie każde dziecko dokładnie w tym momencie będzie osiągało daną sprawność. I nie będzie to zaburzenie. Nie ma powodu, by przejmować się, pewnymi, lekkimi odchyleniami w rozwoju. Nie będzie zaburzeniem, jeśli dziecko zacznie chodzić w 16 miesiącu życia lub jedno dziecko prawie 2-letnie będzie śpiewało piosenki i recytowało wierszyki, a inne w tym samym wieku zacznie używać zdań typu "Mama, daj".

Zanim więc uznamy, że dziecko jest niegrzeczne, niemądre, czy zaburzone zapraszam Państwa do zapoznania się z okresami w rozwoju mowy. A następnie do przeczytania zebranych przeze mnie wskazówek, rad znajdujących się pod tabelką. Pomogą Wam one określić kiedy warto, a nawet należy udać się do specjalisty, gdyż opóźnienie jest już zbyt duże lub dana sytuacja w ogóle nie powinna mieć miejsca w danym wieku.

JAK PRZEBIEGA PRAWIDŁOWY ROZWÓJ MOWY DZIECKA - CO JEST WŁAŚCIWE,
A CO POWINNO NIEPOKOIĆ KAŻDEGO RODZICA ?

 

ETAP ROZWOJU MOWY

WIEK DZIECKA

CHARAKTERYSTYKA OKRESU

Okres przygotowawczy

Życie płodowe dziecka - od 3 do 9 miesiąca

-wykształcają się narządy mowne i rozpoczyna się już ich funkcjonowanie

-czteromiesięczny płód odczuwa rytm balansu podczas chodu matki

-siedmiomiesięczny-bicie serca matki

-w czwartym/piątym miesiącu życia płodowego dziecko zaczyna reagować na bodźce akustyczne

-dziecko rejestruje też w swej pamięci słuchowej głos matki i ojca

*wynika z tego, jak ważne jest, by kobieta w ciąży była spokojna-powoli chodziła, mówiła, nie krzyczała, unikała stresów, hałasu, nie stosowała żadnych używek-nawet przysłowiowej lampki wina-to wszystko wpływa na rozwój psychomotoryczny dziecka, w tym rozwój mowy

Okres melodii

0 - 1(do ukończenia pierwszego roku życia)

-pierwsza forma komunikacji to krzyk -  krzykiem i płaczem dziecko reaguje na wrażenia przykre dla niego, takie jak: ból, głód, zimno, niewygodę; następnie za jego pomocą wyraża swoje niezadowolenie-jeśli tego nie robi,warto zasięgnąć porady lekarza

-między 2 i 3 miesiącem pojawia się głużenie (gruchanie) ?jest ono treningiem narządów artykulacyjnych-języka, warg, żuchwy;

charakteryzuje się wydawaniem przez dziecko specyficznych dźwięków- głównie samogłosek, grup samogłoskowych i spółgłoskowych (np. gli, tli, kii, gla, bli, ebw itp.);jest oznaką dobrego samopoczucia;

Słuch nie warunkuje głużenia, gdyż głużą także dzieci głuche, u których zanika ono w 18 miesiącu życia

-w tym miesiącu powinien też pojawić sie uśmiech społeczny, czyli uśmiech do konkretnej osoby, a nie do zabawki lub bez powodu, jako odpowiedź np. na uśmiech, słowa skierowane do dziecka

-około 6 - 7 miesiąca występuje faza gaworzenia, w której dziecko powtarza dźwięki zasłyszane z otoczenia-jest to już związane z naśladowaniem, więc dziecko musi dobrze słyszeć. Na początku tego okresu pojawią się pierwsze sylaby (ma, pa, ba, później ma- ma, pa-pa, ba-ba, ta), które dziecko powtarza wielokrotnie, nie wiedząc jeszcze jakie mają znaczenie.

-około 10 miesiąca pojawia się echolalia, która  polega na powtarzaniu własnych i zasłyszanych słów, które dziecko stopniowo doskonali metodą prób i błędów. Pod koniec pierwszego roku życia pojawiają się także proste wyrazy, takie jak: mama, tata, dada, baba; dziecko właśnie teraz zaczyna rozumieć, co oznaczają te wyrazy

-ok 10 miesiąc powinien pojawić się także gest wskazywania palcem

Należy dodać, nawiązując do tego, iż rozwój mowy zależy od ogólnego rozwoju psychofizycznego dziecka, że fazie głużenia zwykle  odpowiada umiejętność unoszenia głowy, gaworzeniu -  umiejętność siadania, pierwszym wyrazom-pozycja pionowa, wstawanie.

 

Okres wyrazu

1 - 2 r.ż.

       Dziecko potrafi wypowiadać wszystkie samogłoski z wyjątkiem samogłosek nosowych ą, ę. Doskonali się wymowa spółgłosek: m, p, b, m, t, d; dochodzą :n, k,g, ś, ć, czasami także ź i dź, zaś pozostałe

spółgłoski są zwykle zastępowane łatwiejszymi.

Dziecko upraszcza trudne wyrazy, wypowiada jedynie pierwsze sylaby wyrazów lub same końcówki. W tym okresie powstają pierwsze wypowiedzi dwuwyrazowe,

np. mama ała lub mama dała,  baba pić,

Okres zdania

2 - 3r.ż.

Mowa dziecka podlega dalszemu procesowi doskonalenia. Dziecko zazwyczaj wymawia poprawnie wszystkie samogłoski następujące spółgłoski:

 p, b, m, oraz zmiękczone: pi, bi, mi;

 f, fi, w, wi;

 ś, ź, ć, dź, ń, ki, gi, k, g, ch;

 t, d, n;

 W końcowym okresie fazy zdania mogą pojawić się również głoski:s, z, c, dz

W tej fazie dziecko zaczyna posługiwać się zdaniami, które na początku składają się z 2-3 wyrazów i stopniowo stają się coraz bardziej rozbudowane, 4-5 wyrazowe.

Okres swoistej mowy dziecięcej

Od 3r.ż do 7

Dziecko 3,5 l . powinno wymawiać głoskę l oraz li.

Około 4 - 5 roku życia powinien pojawić się szereg szumiący:sz, ż, cz, dż-choć nadal może być zastępowany s, z, c, dz.

 Mowa dziecka 4 -letniego jest jeszcze bardzo niedoskonała, wyrazy są poskracane, głoski poprzestawiane, a grupy spółgłoskowe uproszczone. Dziecko jest bardzo ciekawe świata, zadaje wiele pytań, tworzy wiele neologizmów, upodabnia wyrazy (np. bebek zamiast chlebek), tworzy zlepki wyrazowe (np. zatelefonić).

Mowa dziecka 5-letrniego powinna być zrozumiała. Głoski sz, ż, cz, dż, zaczynają się ustalać. Dziecko potrafi je powtórzyć, ale w swobodnej mowie często jednak je zamienia na s, z, c, dz. Do 6-7 roku życia powinna się pojawić głoska r.

Rozwój mowy powinien zakończyć się około 6-7 roku życia, choć w niektórych przypadkach okres

ten może być trochę dłuższy, szczególnie jeśli dziecko zaczęło mowić dopiero w 3 roku życia

 

RODZICU, UDAJ SIĘ Z DZIECKIEM DO SPECJALISTY, GDY:

Dziecko 2-letnie

-nic nie mówi

-wymawia tylko pojedyncze dźwięki zamiast wyrazów, zwłaszcza jeśli w okresie

niemowlęcym nie gaworzyło lub gaworzenie było rzadkie

-wymawia dźwięki w taki sposób, że jego wypowiedź jest całkowicie niezrozumiała dla

osoby obcej

-ma ciągle otwartą buzię

Dziecko 3-letnie

-kiedy nadal występują problemy z 2 roku życia oraz:

-zamiast k, g wymawia t, d

np. kot -tot, mąka- mąta, góra- dóra,  waga-wada

- zamiast głoski f i w wymawia p, b, h

np. fotel - potel lub hotel,  woda-boda

Dziecko 4 - letnie

-zamiast s, z, c, dz wymawia ś, ź, ć, dź

np. sowa -siowa, zupa- źupa, cukierek-ciukierek

- zamiast l oraz r wymawia j

np. rower -jowej, krowa ? kjowa, trawa -tjawa, lala-jaja

- zamiast c, dz wymawia s, z

np. cytryna- sytryna, słońce -słońse, dzwon -zwon, pędzel- pęzel

- ubezdźwięcznia głoski dźwięczne,

 np. zamiast b wymawia p, zamiast w wymawia f , zamiast d-t, zamiast g-k, zamiast ź-ś, zamiast dź-ć, zamiast z-s, zamiast dz-c

np. bułka- pułka, woda-fota, zegar-sekar, dzwoni -cfoni

Dziecko  5- letnie

-zamiast głosek sz, rz, cz, dż wymawia s, z, c, dz

np. szafa -safa, żyrafa- zyrafa, czoło- coło, dżem- dzem

-zamiast prawidłowego r wymawia je w inny sposób np. brzmienie podobne do francuskiego, angielskiego, z językiem między zębami( l zamiast r może jeszcze funkcjonować)

Dziecko 6- letnie

- zamiast  r wymawia l lub ł lub j

np. ryba - lyba lub łyba,jyba torba - tolba lub tołba

-przestawia sylaby w wyrazach lub skraca wyrazy np. zamiast  stół- tół;

Poza tym zawsze, od momentu, gdy dziecko ukończyło 2 r.ż, udaj się do specjalisty, gdy:

-nic nie mówi lub używa tylko gestów albo 2/3 słów

-gdy mowa jest całkowicie niezrozumiała

-wsuwa język między zęby (wydaje się, że mówi prawidłowo, jednak język jest widoczny między zębami)

-wydaje się, iż nie rozumie tego co, do niego mówisz, nie rozumie poleceń, mówi nie na temat

-zacina się, jąka się, za szybko mówi

A już od momentu urodzenia:

-ma ciągle otwartą buzię, mocno się ślini

-ma problemy z prawidłowym piciem- z piersi, z butelki, żuciem, przełykaniem, oddychaniem

-wydaje się, że nie słyszy

-nie wydaje żadnych dźwięków

-nie reaguje na głos rodzica, nie ma uśmiechu społecznego w 3 miesiącu

-ma za krótkie wędzidełko podjęzykowe(łączy ono spód języka z dołem jamy ustnej,widać je, gdy podnosimy język do góry, w stronę górnego dziąsła-jeśli wysuwamy jezyk na brodę,gdy jest za krótkie często jego czubek przybiera kształt serca)-za krótkie -uniemożliwia swobodne ruchy języka,dziecko często ma problemy już z piciem z piersi, potem z wymową wielu głosek, kształtuje się nieprawidłowy zgryz

Mam nadzieję, że tekst ten pomoże zagubionym rodzicom uspokoić się i podejmować dobre-przede wszystkim dla dziecka decyzje. Mam nadzieję, iż teraz żaden rodzic nie będzie wymagał od 3-latka wymawiania głosek (sz, ż, cz, dż), od 4-5 latka - koniecznie pięknego wymawiania głoski (r). Więcej czasu od samego narodzenia dziecka warto poświęcić na budowanie dobrej relacji z dzieckiem i pokazywanie mu całego świata, stymulowanie jego rozwoju w formie zabawy,co w  późniejszym wieku procentuje. O stymulowaniu rozwoju od narodzin przeczytacie jeszcze na pewno w naszym Kąciku - zapraszam!

  Warto czuwać nad rozwojem swojego dziecka i odpowiednio wcześnie starać się mu pomóc, najpierw poprzez udanie się do specjalisty, tak by była to jeszcze pomoc w formie zabawy, niż coś przeoczyć i sprawić, by np. dopiero 6,7-latek lub nawet 5 - klasista musiał spędzić u logopedy wiele godzin na żmudnych ćwiczeniach, w celu "naprawienia" zaburzonej wymowy.


KĄCIK LOGOPEDYCZNY

"W dzieciństwie niewiele zależy od nas, wiele zaś od tych, którzy są z nami"

B. Rocławski

Witam wszystkich Rodziców w nowej zakładce, na stronie internetowej naszego przedszkola! Raz na półrocze będę na łamach naszego Kącika Logopedycznego zamieszczała artykuły o tematyce logopedycznej. Mam nadzieję, że dzięki temu miejscu, będziecie mogli dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy oraz znaleźć odpowiedzi na nurtujące Was pytania,czy wątpliwości. Zapraszam do lektury!

Diagnoza logopedyczna- w jaki sposób dziecko zostaje zakwalifikowane na terapię logopedyczną?

Pierwsze dwa -trzy tygodnie września przeznaczone są na przeprowadzenie przesiewowych badań mowy wśród naszych przedszkolaków, podczas których sprawdzam, czy rozwój mowy Państwa dzieci jest prawidłowy.

Następnie -  u tych dzieci, u których zostaną zauważone jakieś nieprawidłowości, przeprowadzam pełną diagnozę logopedyczną. Pozwala ona stwierdzić, jakie zakłócenia czy wady wymowy trzeba będzie skorygować. Później umawiam się z rodzicem, w dogodnym dla niego terminie, w godzinach mojej pracy, by omówić plan terapii i pokazać sposoby pracy z dzieckiem w domu; warto zabrać ze sobą książeczkę zdrowia dziecka, przypomnieć sobie jak przebiegała ciąża, poród, jak dziecko rozwijało się od początku życia- z naciskiem na rozwój mowy, opowiedzieć o obecnych problemach zdrowotnych lub innych, które dziecka ma.

Dodam jeszcze, iż pierwszeństwo w mają dzieci najstarsze, te które w kolejnym roku szkolnym pójdą do szkoły, oraz dzieci, które mają złożone wady wymowy.

       Terapia logopedyczna - jak wyglądają zajęcia?

Na zajęcia potrzebny będzie zeszyt - o formacie A4 z miękką okładką, który daję dziecku do domu po zajęciach, natomiast na kolejne znów należy go przynieść.

Terapię rozpoczyna się z reguły od ćwiczeń aparatu artykulacyjnego - tzw. ćwiczeń buzi i języka, gdyż aby w ogóle wywołać brakująca albo nieprawidłowo wymawianą głoskę dziecko musi mieć wyćwiczony język oraz wargi. Jeśli głoska zostanie wywołana, przechodzi się do jej utrwalania- najpierw w sylabach, potem wyrazach, zdaniach, wierszykach, podczas gier, zabaw i w końcu -w mowie spontanicznej.Oprócz tego prowadzi się szereg ćwiczeń pomocniczych, w tym ćwiczenia oddechowe, grafomotoryczne, usprawniające funkcje poznawcze.

Jeśli głoska zostanie opanowana i dziecko wszędzie- nie tylko podczas zajęć z logopedą-w domu, w szkole, wśród kolegów będzie poprawnie mówiło, przechodzi się do kolejnej głoski. Powyższym, sposobem postępujemy z każdą nieprawidłową realizacją czy brakującą głoską. A przy tym wszystkim oczywiście świetnie się bawimy.

Czas trwania terapii - czyli jak długo dziecko będzie uczestniczyło w zajęciach logopedycznych?

Czasu terapii nie da się dokładnie określić, gdyż zależy on od wielu czynników. Na spotkaniu, na którym omawiam plan terapii, mogę jedynie w przybliżeniu określić czas trwania terapii, bo zależy on w dużej mierze od ilości oraz głębokości zdiagnozowanych zakłóceń/wad/trudności, sprawności narządów artykulacyjnych.

Jednakże istotne są również chęci dziecka, oraz przede wszystkim  systematyczność i rzetelność w wykonywaniu ćwiczeń-w przedszkolu i w domu! Tylko dzięki codziennemu utrwalaniu zadanych do domu ćwiczeń,terapia ma sens i przynosi efekty. Każdy chce dla swojego dziecka,  jak najlepiej-dlatego pracujcie z dziećmi w domu, aby terapia niepotrzebnie się nie przedłużała, a dziecko nie było zniechęcone.

Liczę na dobrą współpracę oraz w razie jakichkolwiek pytań, problemów, wątpliwości- zapraszam do gabinetu- na pewno wspólnie znajdziemy rozwiązanie!

 

GODZINY PRACY

PONIEDZIAŁEK  8.00 - 12.30

WTOREK    8.30 - 12.00

ŚRODA      8.00 - 13.30

CZWARTEK 12.30 - 16.00

PIĄTEK   8.30 - 11.30

mgr Weronika Stasicka - logopeda




"DMUCHANIE I KLĄSKANIE - MOWY WSPOMAGANIE" -

cykl zajęć wspierających prawidłowy rozwój kompetencji komunikacyjnych przedszkolaków

Autor zajęć: mgr Weronika Stasicka - logopeda

"Mowa jest zwierciadłem duszy człowieka

I trzeba o nią dbać..."

L. Kaczmarek

 

"Dziecko chce być dobre,

Jeśli nie umie-naucz.

Jeśli nie wie - wytłumacz.

Jeśli nie może - pomóż..."

J. Korczak

 

Po przeprowadzeniu badań przesiewowych mowy w naszym przedszkolu, które pokazały jak wiele dzieci ma różnego rodzaju trudności komunikacyjne, postanowiłam zorganizować w tym roku szkolnym (2018/2019) zajęcia, które będą wspierały proces kształtowania się jednej z najważniejszych
ludzkich kompetencji - mowy.

Wiek przedszkolny jest okresem największego jej rozwoju-jest to czas, w którym największe efekty przynosi korygowanie wszelkich nieprawidłowości, czas, kiedy dziecko jest bardzo ciekawe i chętne, aby poprzez zabawę przyswajać wiele nowych umiejętności. Mowa w tym okresie wzbogaca się ilościowo, tzn. zwiększa się zasób słownika dziecka, ale także jakościowo - dziecko uczy się używać języka w poprawnych formach gramatycznych, pojawiają się nowe głoski, doskonali się poprawność wymawiania wszystkich dźwięków.

Mowa jest czynnikiem wpływającym na wielostronny rozwój dziecka, jest narzędziem ekspresji, dzięki niej dziecko może komunikować swoje potrzeby, pragnienia, wpływa na jego kontakty z otoczeniem, z rówieśnikami, na jego sukcesy. Co niezwykle ważne jest ona związana z rozwojem ruchowym, stąd wiele ćwiczeń wspomaga rozwój dużej i małej motoryki oraz ściśle ze zdolnością myślenia. Dlatego w procesie jej kształtowania niezmiernie ważne jest doskonalenie umiejętności myślenia, a z drugiej strony trzeba pamiętać, że ćwiczenia językowe usprawniają procesy poznawcze, czyli właśnie myślenie, a także pamięć, uwagę, percepcję wzrokową i słuchową. Mowa jest współtworzona przez koordynację aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego- czyli aby poprawnie mówić trzeba poprawnie oddychać, mieć dobrze nastawiony głos, sprawny m.in. język i wargi oraz dobry słuch-fizyczny i fonematyczny.

W związku z tym zajęcia "Dmuchanie, kląskanie - mowy wspomaganie" mają na  celu:

- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużenie fazy wydechowej

- usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych -m.in. języka, warg, żuchwy, podniebienia

- rozwijanie słuchu dziecka- wrażliwości słuchowej, słuchu fonematycznego

- wzbogacanie słownictwa

- rozbudzanie ciekawości aktywnością słowną

- rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi, stosowania poprawnych form gramatycznych

- doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej

- doskonalenie motoryki dużej i małej

- wspomaganie prawidłowej artykulacji głosek

Ćwiczenia będą miały przede wszystkim charakter zabawowy, gdyż jak wiemy zabawa dla dziecka jest najskuteczniejszą metodą nauki. Dzieci są wtedy rozluźnione, radosne i dzięki temu chętniej i aktywniej uczestniczą w proponowanych zadaniach.

Towarzyszką dzieci na każdych zajęciach będzie pacynka Tola, która razem ze mną już teraz zaprasza wszystkie przedszkolaki do wspólnej zabawy  -  robienia minek przed lusterkiem, zabaw plastycznych, słuchania bajek, tańców i wyliczanek z pokazywaniem, dmuchania i chuchania i wielu innych.

Zajęcia będą się odbywały w dwóch cyklach:
pierwszy od października do stycznia dla grupy Pszczółek i Sów
drugi  od lutego do maja dla grupy Wiewiórek oraz Misiów.
Będą to zajęcia półgodzinne-  od 8.00 do 8.30 w środę dla grupy Pszczółek
oraz w czwartki od 13.00- 13.30 dla grupy Sów.

                                                                   

Copyright © 2013 Przedszkole nr 2 Goczałkowice-Zdrój