^Powrót na górę
logo
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
  
  
  

Dziecko idzie do szkoły

"Sześciolatek w szkole"

W podjęciu decyzji o posłaniu 6- latka do szkoły pomoże rodzicom:

1. Informacja o poziomie przygotowania dziecka do edukacji szkolnej, przekazana przez nauczyciela przedszkola.

2. Obserwacja własnego dziecka.

Dlaczego warto, by sześciolatek rozpoczął naukę w szkole?

  • Podstawa programowa I etapu edukacji dostosowana do możliwości

            dziecka - szkoła gotowa na przyjęcie sześciolatków.

  • Zgodnie z nową podstawą programową w szkole zachowane są proporcje

             pomiędzy nauką w ławce, a nauką poprzez zabawę.

  • Jak najwcześniejsze objęcie dziecka zorganizowaną edukacją zapewnia mu rozwój, wcześniejsze odkrywanie jego talentów.
  • W większości krajów europejskich naukę podejmują dzieci sześcioletnie i młodsze.

Czytaj więcej...

Zanim dziecko pójdzie do szkoły

 Irena Frączak

 

Stale niezadowalający odsetek dzieci uczęszczających do przedszkoli nie napawa optymizmem. Następstwa podjęcia nauki bez właściwego przygotowania są oczywiste: od trudności z opanowaniem podstawowych technik szkolnych (czytania, pisania, liczenia), poprzez niechęć do szkoły, nauczycieli, rówieśników, do nerwic i fobii szkolnych. Mimo tak poważnych skutków rzadko kiedy rodzice podejmują decyzję o odroczeniu dziecka od obowiązku szkolnego i ofiarowaniu mu szansy nadrobienia zaległości. Najczęstszą przyczyną wysłania dziecka do klasy pierwszej, mimo wyraźnych przeciwwskazań, jest kwestia opinii społecznej. Nadal większość rodziców obawia się reakcji na fakt powtarzania przez dziecko oddziału przedszkolnego bliższego lub dalszego środowiska. Często uważają, że dla dziecka lepsze będzie repetowanie klasy pierwszej niż zerówki. Nic bardziej mylnego. Braki w wiedzy i umiejętnościach dziecka (wobec których wskazane jest odroczenie od obowiązku szkolnego) dotyczą często elementarnych wiadomości o otaczającym świecie, tym rzeczywistym jak i "abstrakcyjnym", czyli świecie głosek, liter, cyfr i liczb. Tej wiedzy nie uda się uzupełnić w toku zajęć z ponad dwudziestoosobową klasą (a często z trzydziestoosobową), o różnym stopniu rozwoju i wiedzy, realizując przy tym bieżący materiał. W rezultacie dziecko, nie mogąc pojąć treści lekcji, zaczyna zajmować się czymś innym, przeszkadzając przy tym w klasie. Zaczynają się upomnienia, kary, skargi i uwagi do rodziców. Ponieważ nie ma w tej sytuacji winy dziecka, czuje się ono skrzywdzone przez nauczyciela, a często także przez rodziców, przypisujących mu lenistwo, nieuwagę, celową niechęć. Frustracja dziecka pogłębia się, wzrasta niechęć do szkoły i czynności tam wykonywanych (a więc czytania, pisania...), obniża się samoocena i motywacja. Dodatkowo rówieśnicy przypną mu łatkę "nieuka", "głupka". Może więc warto zaryzykować niechęć teściowej, docinki sąsiadki lub komentarz bratowej, aby pomóc dziecku w uzyskaniu pełnej dojrzałości szkolnej i umożliwić osiąganie sukcesu w nauce.

Czytaj więcej...

Copyright © 2013 Przedszkole nr 2 Goczałkowice-Zdrój